Start » Artykuły

Producent – fabryka czy manufaktura?

 

Współcześnie obserwuje się tendencję to podziwiania wszystkiego tego, co indywidualne, jednostkowe i niebanalne jednocześnie. Wynika to poniekąd z faktu, iż społeczeństwo przez długi okres czasu było zasypywane dobrami masowymi, nie tylko tanimi, ale również jakościowo bardzo kiepskimi.
Chińska produkcja, choć znana na całym świecie, nie cieszy się jednak zbyt wielką renomą, uznawana jest raczej za produkt masowy, tani, skierowany do osób z nizin społecznych. To zaś spowodowało swoistego rodzaju bunt i przyczyniło się do odrodzenia się manufaktur na wzór tych, które działały niegdyś. Te, jak powszechnie wiadomo, były popularne przed wybuchem rewolucji gospodarczej. Wówczas to starannie wykończone produkty trafiały do odbiorców na całym świecie, którzy to chwalili sobie przede wszystkim wysoką jakość wykonania. Dzisiaj, choć brak takowych manufaktur rodem z końca XVIII wieku, to jednak z roku na rok odnotowuje się powstanie nowych, małych, niekiedy rodzinnych fabryk, które stawiają przede wszystkim na wykonanie, na jakość, nie zaś na cenę. Wzorują się one przy tym często na małych zakładach krawieckich, które przetrwały lata załamań i kryzysów, by ponownie się odrodzić i budować markę. To właśnie owo zamiłowanie indywidualizmu powoduje, że producenci odzieży, jak i nietypowych, ręcznie zdobionych dodatków, mają ręce pełne roboty. Klienci w ostatnich latach stali się znacznie bardziej wyczuleni na jakość, częściej również oczekują produktu po prostu idealnego. Taki zaś nie może powstać w kilka zaledwie godzin. Idealnie skrojony garnitur na miarę czy też torebka z prawdziwej skóry z tłoczonymi kształtami, wymagają kunsztu i wielu dni mozolnej pracy. Cena zatem jest adekwatna do poświęconego czasu, co jednak nie oznacza, że odstrasza ona potencjalnych kupców. Dobra luksusowe – gdyż tak wciąż się je pojmuje – stają się coraz popularniejsze również w grupie średniozamożnych konsumentów. Jeżeli zatem producent zastanawia się na zrezygnowaniem z masowej produkcji, to wydaje się, że właśnie teraz jest odpowiedni na to moment. Dzięki temu będzie mógł wyrobić sobie nie tylko markę, ale przede wszystkim uznanie wśród klientów, bez którego zresztą trudno zaistnieć na rynku.